GUSTAV KLIMT
Denne
oppgaven har sitt utspring av Gustav Klimts kunstverk; Livets tre.
Han var kjent for sine snirklende trær og bruk av gull i bildene sine. Som intro til oppgaven fortalte jeg om litt om Klimt om hans oppvekst og liv, og viste elevene bilder av hans kunstverk som var kjent for mange av dem.
Han var kjent for sine snirklende trær og bruk av gull i bildene sine. Som intro til oppgaven fortalte jeg om litt om Klimt om hans oppvekst og liv, og viste elevene bilder av hans kunstverk som var kjent for mange av dem.
Elevene fikk utlevert en mal som de skulle fargelegge. De brukte fettfarger/oljepasteller, samt noe tusj i detaljene. Før elevene gjør oppgave, pleier jeg å lage en utgave selv. Litt for å gå igjennom fallgruvene med også for å inspirere dem til å strekke seg litt lenger når de skal i gang med fargelegging. Mange har en tendens til å bli fort ferdig.
Kronen på tre-verket var at alle fikk legge litt tynt bladgull/bronsje-papir noen steder på bildet sitt og klippe ut noen biter med glitterpapir til å lime på litt rundt omkring. Det gav bildene litt ekstra glød og de følte de fikk være litt «gull-kunstnere».
Elevene fikk frihet til å bruke farger som de selv ønsket. Resultatet ble fargerike og gjennomarbeidede trær som ble limt på sort bakgrunn.
Til intro hadde jeg tenkt å lese boken «Livets tre», som forteller historien om Klimts tre, men fikk aldri bestilt den…
Den finnes på engelsk på Amazon. Gjør det neste gang jeg skal gjøre denne oppgaven.
Oppgaven ble gjort på 3. trinn, men kan fint gjøres i alle trinn.