onsdag 25. september 2019




TEAMBUILDING
I dag gjorde vi noe veldig gøy i 4B.
Veldig enkelt, men veldig gøy og engasjerende for alle elevene.
Elevene har akkurat fått nye plasser på
 gruppebord (4-6 stk) og det var klart for litt teambuilding.

Hvert gruppebord fikk utdelt lokket av en kopieske, en aluminiumboks, noen ark og tusj/farger.
Hvert bord fikk hver sin farge.

(Jeg bruker fargekoder på bordene med små runde klistremerker (rosa, grønn, gul, oransje og lilla) som er festet i hjørnene på pultene. Alle farger har hver sin dag i uken i lesekroken og de leker sammen i lekegrupper i lillefri)

Oppgaven var å dekorere esken og boksen med det de hadde fått utdelt og med mønster som tema/nøkkelord.
De fikk 1,5 time p
å utføre oppdraget.
Fokus var: planlegging, samarbeid, kreativitet og m
ønster.

Resultatene ble morsomme team-bokser og team-esker som skal st
å midt på hvert gruppebord.


Alle var veldig engasjert i samarbeidet og bidro masse, de fikk være kreative, det var gøy og sitat fra sluttene av dagen var:
Dette har vært verdens beste dag på
 skolen ever..
Mission completed.





Flere bilder på:













 
 
 
 








tirsdag 13. august 2019

Growth mindset
Lær elevene strategier for å tenke positivt. Det er lett å gi opp hvis man ikke klarer noe på første forsøk. Her er noen enkle teknikker for å snu om litt på tankegangen.

Elevene får utlevert en «hjerne»-mal som de fargelegger. Fant en på nettet. Googlet «brain coloring».
Printet ut i A3-format.

De fargelegger en i farger og en i gråfarge. (Dette må ikke forveksles med høyre og venstre hjernehalvdel. Det er noe helt annet) Dette er kun en metafor for å tenke positivt.
På den grå siden lager de noen negative utsagn og på den fargeglade siden, det motsatte i positivt.
Elevene klipper ut utsagn og dekorerer med litt fargede ark for å lage en kontrast til den grå siden. Der skrev vi med gråblyant/svarttusj på hvitt ark.

Overskrift: Hvordan kan jeg lære å tenke bedre?
På den ene siden: I stedet for å tenke…
På den positive siden: prøver jeg heller å tenke…

En fin oppgave som kombinerer litt kreativitet med læringsstrategier.

      (beklager den litt mangelfulle og dårlige bildekvaliteten, glemte å ta bilder av alle før de tok med hjem)















tirsdag 5. mars 2019

Fra fast til flytende form.

Ideen til denne oppgaven har sitt utspring i mitt mangeårige bruk av mandalas som konsentrasjonsøvelse med de aller minste elevene. Jeg har startet med dette allerede på første trinn, både som en fargelæreoppgave, men også for at elevene skulle øve opp konsentrasjon over tid. Mandalas er blitt veldig utbredt og vi har eksperimentert med mange ulike varianter og mønstre. Jo vanskeligere, jo mer populære er de. 
Jeg tror mye av grunnen til at elevene mine er blitt så flinke til å kombinere farger og til å mestre kunsten å fargelegge, er mye på grunn av disse øvelsene.
Jeg har kalt oppgaven: Fra fast til flytende form. Den faste, balanserte, symmetriske mandalasformen som flyter ut i en slags organisk form. Som maling ut av et spann. Vi tenker at det forestiller en form som smelter og som renner ut av papiret. 
Jeg har gjort denne oppgaven før med 2. trinn og 4. trinn. Nå har jeg gjort det igjen med 3. trinn. Noen av de øverste bildene er nye.













Elevene fikk velge seg tre-fem farger som de skal bruke på hele arket. Ikke for mange, det blir rotete. Ofte er det nok med tre. Tre farger kan bli mange nyanser med god fargelegging.
 
De starter med å lime en utklippet mandalassirkel på et A3-ark. Plasseringen av sirkelen velger de selv. Noen valgte å sette den i senter men andre valgte å lime den på øverst i et hjørne. 
Det viktige er at den ytterste kanten på sirkelen blir klippet vekk. Det er fordi at linjene skal kunne videreføres ut over arket. At mønsteret åpnes opp og ikke forblir lukket i sirkelen. Elevene bruker blyant til å tegne videre ut de organiske og runde formene i bevegelse som en kontrast til den rolige, symmetriske og stiliserte mandalasformen.

Viktige begreper: form, forandring, balanse, symmetri, organisk form, fargelære, kontraster, ro, bevegelse

Læringsmål: Se på forskjellen mellom en fast og symmetrisk form, en utflytende og organiskform og bruke forandringen som et dekorativt element.

Lykke til.
Elin










mandag 8. oktober 2018


GUSTAV KLIMT


Denne oppgaven har sitt utspring av Gustav Klimts kunstverk; Livets tre.
Han var kjent for sine snirklende trær og bruk av gull i bildene sine. Som intro til oppgaven fortalte jeg om litt om Klimt om hans oppvekst og liv, og viste elevene bilder av hans kunstverk som var kjent for mange av dem.



Elevene fikk utlevert en mal som de skulle fargelegge. De brukte fettfarger/oljepasteller, samt noe tusj i detaljene. Før elevene gjør oppgave, pleier jeg å lage en utgave selv. Litt for å gå igjennom fallgruvene med også for å inspirere dem til å strekke seg litt lenger når de skal i gang med fargelegging. Mange har en tendens til å bli fort ferdig.

Kronen på tre-verket var at alle fikk legge litt tynt bladgull/bronsje-papir noen steder på bildet sitt og klippe ut noen biter med glitterpapir til å lime på litt rundt omkring. Det gav bildene litt ekstra glød og de følte de fikk være litt «gull-kunstnere».

Elevene fikk frihet til å bruke farger som de selv ønsket. Resultatet ble fargerike og gjennomarbeidede trær som ble limt på sort bakgrunn.







Til intro hadde jeg tenkt å lese boken «Livets tre», som forteller historien om Klimts tre, men fikk aldri bestilt den…
Den finnes på engelsk på Amazon. Gjør det neste gang jeg skal gjøre denne oppgaven.
Oppgaven ble gjort på 3. trinn, men kan fint gjøres i alle trinn.




tirsdag 10. april 2018


Mestringsmerker for økt motivasjon hos elevene.

Etter høstferien innførte jeg en ny ordning i klassen vår, mestringsmerker for elevene. Merker som jeg laminerer og gir ut til elever som viser gode holdninger, god orden, arbeidsro og er gode eksempler for medelever. 
Mestringsmerker er en slags premiering i sosial kompetanse, annerkjennelse av den gode holdningen til eleven. Ideen fikk jeg opprinnelig fra lærere i USA, der kalles det «bragtags» og flere viser til gode resultater i klassen etter de har innført systemet. 
I min egen klasse er det veldig populært hos elevene og de er veldig stolte når de viser de frem til sine foreldre på utviklingssamtaler. 
Jeg har laget mange ulike varianter som går på ulike kompetanser og jeg er nøye på at alle får merker i en eller annen form. Elevene har alle forskjellige styrker som jeg lett kan fremheve med mestrings/ordensmerker.
I Norge er det ikke så utbredt enda, men jeg fant ut at fikk kjøpt noen fra Teaching Funtastic og Eirin, som for øvrig har lagt ut en veldig fin og informativ video om hvordan hun bruker det på sin skole.
Jeg ble inspirert til å lage mine egne, noe alle som liker å jobbe kreativt digitalt, også kan gjøre. Jeg bruker PowerPoint som arbeidsverktøy og har i løpet av dette året produsert mange ulike varianter.
Størrelsen på mine merker er 7 cm x 4,94 cm. Jeg stiller inn formatet på A4 og jeg får plass til 18 merker på hvert lysark i PP.
Jeg starter med å sette inn en rektangelfigur og leker meg med rammer, farger, skrifttyper, figurer og objekter. Deretter grupperer jeg alle elementene og kopierer. Jeg grupperer tre, seks, tolv og til slutt til atten. Til slutt dobbeltsjekker jeg at det totale bildet og justerer at det dekker hele lysarket. Det skal måle 29,7 cm x 21cm.
Mange av merkene har mye farge, og ikke alltid like lett hvis man ikke har tilgang på fargeskriver, men jeg lager også noen i svart/hvitt som jeg printer ut på farget papir. Begge deler funker like fint.
Hvis du ikke vil lage egne, kan du kjøpe noen på TPT-Kunst-skaplig Talt.
Anbefaler også å sjekke ut Teaching Funtastic sine. Hun har laget mange og flere varierte kategorier. 
Her er noen av  mine eksempler. Flere kan du se på Instagram.
 Gullblyanten kan du laste ned gratis.







onsdag 17. januar 2018

SommerFUGL i vinterland.

 Dette er noe av det morsomste jeg har laget med elevene mine. Resultatet ble vakre vinterbilder av nydelige og fargerike fugler laget av 2. trinn. Dette må dere bare prøve!


Først lagde vi mønster med oljepasteller og vannmaling.
Elevene tegner masse ulike mønster/border med oljepasteller på stort ark. Deretter malte de over med vannmaling. En nydelig kombinasjon. Min nye favoritt. Det skal vi gjøre mer av. Mønstrene blir så vakre med vannmaling 
som legger seg innimellom den tykke fete oljefargen.




          Så lagde vi bakgrunn med snø, akrylmaling og q-tips.
Her kan man velge kun hvit, eller gå for rosa snø. Lag snøprikker med q-tips. Bakgrunn kan også males blå med vannmaling, jeg valgte et blått/rosa ark.


3.Klipping og maling av bjørketrær med sort vannmaling.
Klipp ut hvite trær med litt kvist og mal med litt sort vannmaling der det passer. Hvis man bruker en ispinne på langsiden kan man dra malingen utover på en effektfull måte. Det skal jeg gjøre neste gang. Vi brukte pensel.




      
     4.Tegn fugler med mal og klipp ut fra mønsterarket. Elevene kan også tegne mal selv.
Her er det viktig hvor du plasserer malen slik at fuglen blir fargerik og får med litt av de fine forskjellig mønstrene de hadde laget.
Malene til fuglene fant jeg på nettet. Google: birds template. Der finner du mye forskjellig.




























Komposisjonene ble så nydelig og sarte og lekre. Det var på tide og bytte ut juletreet på døren vår. Nå er den full av sommerfugler i vinterland.
Lykke til.
Elin

Kompetansemål: 
-blande og bruke primærfarger i eget skapende  arbeid
  -eksperimentere med form, farge og rytme i border