torsdag 27. oktober 2016

Bokstavinnlæring

I første klasse er det bokstavinnlæring og for noen år siden hadde jeg ansvaret for å lage en oppgave hver uke til hver bokstav. Vi hadde halvannen time kunst og håndverk i uken og bokstavoppgaven skulle passe inn i den tilmålte tiden. Det var ikke rom for de altfor store prosjektene, vi var i klasserommet vårt og hovedverktøyet vårt var fargestifter og tusjer. Men vi klarte alle likevel å gjennomføre disse oppgavene fordi de var godt planlagt og tilrettelagt. Elevene har alltid hatt stor tilgang på ulike farge - og tusjvarianter, alt fra kritt, fettfarger, fargeblyanter, tusjer i alle fasonger og maling. Har aldri vært redd for tusjuhell o.l. Men lurt å ha zalo, jif og skurekrem tilgjengelig :)
Materialene vi brukte var ulike papirvarianter som kartong, silke, krepp og filt. Jeg forsøkte å variere innenfor disse elementene slik at de skulle jobbe med ulike ting hver gang. Noen ganger var det klipping som sto i fokus, noen ganger fargelegging, noen ganger krølle silkepapir og noen ganger var det å sette elementer sammen som var den store  utfordringen. Øvelser i finmotoriske ferdigheter. Den knappe tiden gjorde at det var fint at det noen ganger var det laget en mal på forhånd. Alle var utrolig stolte av verkene sine og selve presentasjonen var viktig slik at de fikk se sluttresultatet vakkert hengt opp. Nedenfor er noen av bokstavene våre vist slik de hang i klasserommet vårt for noen år tilbake. 
Elin

                                   K for KAKE




                           S for SOLSIKKE


                                                                M for MARIHØNE


                                N FOR NESEHORN

                                                                                                          U for UGLE


             B for BLOMST

                                                                                                            A for ALLIGATOR


                    F for FISK





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar