Tuesday 5 March 2019

Fra fast til flytende form.

Ideen til denne oppgaven har sitt utspring i mitt mangeårige bruk av mandalas som konsentrasjonsøvelse med de aller minste elevene. Jeg har startet med dette allerede på første trinn, både som en fargelæreoppgave, men også for at elevene skulle øve opp konsentrasjon over tid. Mandalas er blitt veldig utbredt og vi har eksperimentert med mange ulike varianter og mønstre. Jo vanskeligere, jo mer populære er de. 
Jeg tror mye av grunnen til at elevene mine er blitt så flinke til å kombinere farger og til å mestre kunsten å fargelegge, er mye på grunn av disse øvelsene.
Jeg har kalt oppgaven: Fra fast til flytende form. Den faste, balanserte, symmetriske mandalasformen som flyter ut i en slags organisk form. Som maling ut av et spann. Vi tenker at det forestiller en form som smelter og som renner ut av papiret. 
Jeg har gjort denne oppgaven før med 2. trinn og 4. trinn. Nå har jeg gjort det igjen med 3. trinn. Noen av de øverste bildene er nye.













Elevene fikk velge seg tre-fem farger som de skal bruke på hele arket. Ikke for mange, det blir rotete. Ofte er det nok med tre. Tre farger kan bli mange nyanser med god fargelegging.
 
De starter med å lime en utklippet mandalassirkel på et A3-ark. Plasseringen av sirkelen velger de selv. Noen valgte å sette den i senter men andre valgte å lime den på øverst i et hjørne. 
Det viktige er at den ytterste kanten på sirkelen blir klippet vekk. Det er fordi at linjene skal kunne videreføres ut over arket. At mønsteret åpnes opp og ikke forblir lukket i sirkelen. Elevene bruker blyant til å tegne videre ut de organiske og runde formene i bevegelse som en kontrast til den rolige, symmetriske og stiliserte mandalasformen.

Viktige begreper: form, forandring, balanse, symmetri, organisk form, fargelære, kontraster, ro, bevegelse

Læringsmål: Se på forskjellen mellom en fast og symmetrisk form, en utflytende og organiskform og bruke forandringen som et dekorativt element.

Lykke til.
Elin