Tuesday 5 March 2019

Fra fast til flytende form.

Ideen til denne oppgaven har sitt utspring i mitt mangeårige bruk av mandalas som konsentrasjonsøvelse med de aller minste elevene. Jeg har startet med dette allerede på første trinn, både som en fargelæreoppgave, men også for at elevene skulle øve opp konsentrasjon over tid. Mandalas er blitt veldig utbredt og vi har eksperimentert med mange ulike varianter og mønstre. Jo vanskeligere, jo mer populære er de. 
Jeg tror mye av grunnen til at elevene mine er blitt så flinke til å kombinere farger og til å mestre kunsten å fargelegge, er mye på grunn av disse øvelsene.
Jeg har kalt oppgaven: Fra fast til flytende form. Den faste, balanserte, symmetriske mandalasformen som flyter ut i en slags organisk form. Som maling ut av et spann. Vi tenker at det forestiller en form som smelter og som renner ut av papiret. 
Jeg har gjort denne oppgaven før med 2. trinn og 4. trinn. Nå har jeg gjort det igjen med 3. trinn. Noen av de øverste bildene er nye.













Elevene fikk velge seg tre-fem farger som de skal bruke på hele arket. Ikke for mange, det blir rotete. Ofte er det nok med tre. Tre farger kan bli mange nyanser med god fargelegging.
 
De starter med å lime en utklippet mandalassirkel på et A3-ark. Plasseringen av sirkelen velger de selv. Noen valgte å sette den i senter men andre valgte å lime den på øverst i et hjørne. 
Det viktige er at den ytterste kanten på sirkelen blir klippet vekk. Det er fordi at linjene skal kunne videreføres ut over arket. At mønsteret åpnes opp og ikke forblir lukket i sirkelen. Elevene bruker blyant til å tegne videre ut de organiske og runde formene i bevegelse som en kontrast til den rolige, symmetriske og stiliserte mandalasformen.

Viktige begreper: form, forandring, balanse, symmetri, organisk form, fargelære, kontraster, ro, bevegelse

Læringsmål: Se på forskjellen mellom en fast og symmetrisk form, en utflytende og organiskform og bruke forandringen som et dekorativt element.

Lykke til.
Elin










7 comments:

  1. Hei alle sammen, jeg heter Aisha Sadat, jeg er gift i 20 år med mannen min, og vi har to sønner, eldste en 16 år og yngre er 11 år. Mannen min elsket meg veldig, men det ble til et punkt da han engasjerte seg i en affære med en kvinne som er hennes kollega. Jeg har aldri forestilt meg det, men på en eller annen måte endret holdningen hans til meg og barn seg, den sene han kom fra jobb fikk meg til å tenke over saken. Selv på mitt 20-års bryllupsdag i mars holder jeg meg borte fra sex da vi lover å gjøre det på bryllupet jubileumsdag, 15 dager før bryllupsdagen, tilsto han at ja, han hadde sex med sin kollega.
    Han brakte henne i sengen min da jeg var ute på jobb, det betyr at følelsene mine var helt ubrukelige for ham, min mentale tilstand er full av kvaler, jeg tror jeg ikke kan glemme og gjenopprette smertene, denne kvinnen hadde full kontroll over henne og jeg har aldri ønsket å gjøre det med vold, hun vil vinne over meg når hun er skilt, hun sa at hun var sjalu på forholdet vårt, og hun vil ødelegge meg ved å ta mannen min. Jeg måtte diskutere det med en venn som ba meg finne en god stavebeslag, for det første trodde jeg aldri på denne cast-rettskrivningen, men jeg må prøve den før jeg kom over PROFET NOSA UGO-e-posten på internett om hvordan han har hjulpet så mange mennesker med å få eksen tilbake og hjelpe til med å fikse forholdet og gjøre folk glade i forholdet og noen andre historier om åndelig sykdom og mer.
    Jeg forklarte situasjonen min for ham, og han hjalp meg med å utføre noen bønner, noen urter og røtter og et lite offer som jeg gjorde, og i løpet av 7 dager kom han tilbake for å be om unnskyldning, og det var bare et mirakel for meg. Jeg er glad i dag at han hjalp meg, og jeg kan stolt si at mannen min nå er med meg igjen og at han nå er forelsket i meg som aldri før.
    Trenger du hjelp i forholdet ditt som å få tilbake mannen din, kona, kjæresten, kjæresten, vinne lotterier, urtemedisin mot sykdom, HIV, kjønnssykdommer, astma, leddgikt, feber, hjerneslag eller noen form for sykdom, åndelig problem , Jobfremmelse, seere som leser innlegget mitt som trenger hjelp til livsutfordringer, bør kontakte PROPHET NOSA UGO, og du vil være glad for at du gjorde det.

    E-post: nosaugotemple@gmail.com
    WhatsApp: +34631686040

    ReplyDelete
  2. Jeg er veldig glad for å dele dette fantastiske vitnesbyrdet, jeg ble såret og knust i hjertet da mannen min forlot meg med barnet vårt, jeg var forvirret og visste ikke hva jeg skulle gjøre, jeg elsket ham så høyt, jeg prøvde alt jeg kunne bringe ham tilbake, men all min innsats var forgjeves, på en trofast dag forklarte jeg problemet mitt til vennen min, og hun fortalte meg om en stor kjærlighetsformular kalt DR WALE som også gjorde henne gravid da hun lette etter et barn, etter hun fortalte meg at jeg også gikk på nettet for å se alle de gode nyhetene om DR WALE, jeg kontaktet DR WALE gjennom kontaktinformasjonen min venn ga meg, etter noen timer svarte tryllekunstneren meg og ba meg bli og ga meg noen instruksjoner på hva jeg skulle gjøre, og jeg gjorde akkurat som jeg ble fortalt, til min største overraskelse, min mann som ikke har ringt meg på tre år, ringte meg og begynte å be om unnskyldning for alle feilene han gjorde mot meg og tryglet meg om at han ville komme hjem med meg og barna, nå elsket han meg mer enn noen gang før, mine respektable seere brødre a nd søstre hvis du går gjennom noen form for problem kontakt DR WALE jeg gir deg 100% garanti for at han vil løse problemene dine. kontakt ham VIA WhatsApp/Viber: +2347054019402 ELLER E-post: drwalespellhome@gmail.com

    ReplyDelete
  3. Jeg kan ikke glemme hvordan DR WALE hjalp meg med å gjenopprette ekteskapet mitt etter åtte måneders separasjon med min kone på grunn av krangel og hun dro og aldri kom tilbake til meg, jeg gjorde så mye for å få henne tilbake, men ingenting fungerte ikke før Jeg så en kommentar på nettet da noen vitnet om hvordan DR WALE hjalp henne med å gjenopprette mannen sin, og det var slik jeg kontaktet ham gjennom WhatsApp, og etter å ha skrevet ut problemet mitt forsikret han meg om at han vil hjelpe meg med å komme tilbake til kona mi. om noen dager etter å ha kastet kjærlighetsformelen, og etter at han gjorde trylleformelen kom min kone hjem og tryglet at hun var veldig lei meg i dag, jeg er tilbake med min kone og vi er begge lykkelige og bor sammen igjen. Jeg vet at det er mange mennesker der ute som ønsker å få kjærligheten tilbake, vennligst kontakt DR WALE fordi han er det perfekte svaret på problemet ditt. Kontaktinformasjonen hans er: WhatsApp/Viber/Telegram: +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com

    ReplyDelete
  4. Jeg vil bruke dette mediet til å takke den store tryllekunstneren DR WALE for å ha hentet tilbake min kjære mann. Da mannen min forlot meg og våre to barn for en annen kvinne, levde jeg i smerter fordi jeg elsker ham så høyt, jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre, faktisk var jeg forvirret før jeg møtte en venninne av meg som heter Ella og jeg fortalte henne hva jeg gikk gjennom, så fortalte hun meg at jeg ikke skulle bekymre meg for at hun også gikk gjennom det samme problemet, men i hennes tilfelle var det kjæresten, så tok hun meg med til en spiritist, en trylleformler, ved navn DR WALE som hjalp henne med tilbake kjæresten hennes, da jeg kontaktet DR WALE på WhatsApp +2347054019402 fortalte jeg ham problemene mine, etter det fortalte han meg hva jeg skulle gjøre og han sa etter at jeg har gjort det han fortalte meg, etter noen uker vil mannen min komme krypende videre knærne hans ber meg om å tilgi ham. Etter noen uker kom mannen min og begynte å tigge meg, jeg hadde aldri forventet at det skulle skje så fort, jeg banket på døren min, da jeg åpnet døren, så jeg til min største overraskelse mannen min på knærne tigge meg og vår barn til å tilgi ham.
    Han kurerer også alle slags sykdommer, inkludert den som er oppført nedenfor,
    1. HIV / AIDS.
    2. HERPES 1/2.
    3. KREFT.
    4. ALS (Lou Gehrigs sykdom).
    5. Hepatitt B.
    6. HYPERTENSJON.
    7. LAVT SÆDANTALL.
    8. ASTHMA.
    9. VIRGINIA PROBLEM.
    10. DIARÉ.
    11. STØYL.
    12. KJØLSÅR.
    13. SLAG.

    Og han kastet også følgende trollformler,

    1. du vil ha et godt ekteskap,
    2. du er en politiker og trenger beskyttelse,
    3. du trenger en kjærlighetsform,
    4. du ønsker å være en rik mann eller kvinne,
    5. du vil at partneren din skal elske deg,
    6. du leter etter kone eller mann,
    7. du ønsker å jobbe med visum til et hvilket som helst land du ønsker,
    8. du er en forretningsmann eller kvinne og vil at bedriften din skal flytte,
    9. du vil at sjefen din skal elske deg,
    10. du vil at din mann eller kone skal tilbe deg,
    11 Du trenger en jobbformidling,
    12 Du trenger forfremmelse i jobben din,
    Alle som har problemer oppført ovenfor, bør kontakte DR WALE, den store trylleformularen. Kontakt ham via WhatsApp/Viber: +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com

    ReplyDelete
  5. Har du noen gang vært utsatt for svindel? Mistet lommeboken eller pengene til falske hackere på nettet? Jeg ber deg om å kontakte denne pålitelige hackeren og gjenopprettingseksperten GENUINE HACKER. Jeg var et offer for falske mennesker som poserte som binære opsjoner og bitcoin-investorer, jeg mistet en sum på $10 000 og 2BTC fra bitcoin-lommeboken min til disse forfalskningene. Det tok en stund før jeg skjønte at de var svindel og dette gjorde virkelig vondt. Så hørte en venn av meg om det og anbefalte meg til GENUINE HACKER som hjalp meg å gjenopprette alt jeg mistet. For mer informasjon send en e-post til GENUINEHACKERS000@GMAIL.COM eller via WhatsApp +1 (260) 218-3592.

    ReplyDelete
  6. Ekte hackere er den beste løsningen for å gjenopprette stjålet kryptovaluta. De hjalp meg med å gjenvinne mine tapte tokens etter å ha blitt offer for en phishing-svindel på Telegram der angriperne fikk tilgang til lommeboken min og stjal alle myntene mine. Ved hjelp av Genuine Hackers var jeg i stand til å gjenopprette totalt 11,8 BTC og 6,479 ETH innen 2 dager etter at jeg sendte inn saken. Kontakt GENUINEHACKERS000@GMAIL.COM eller via WhatsApp +1 (260) 218-3592 for pålitelige og effektive gjenopprettingstjenester.

    ReplyDelete
  7. Et fantastisk vitnesbyrd om en trolldomsleder som brakte mannen min tilbake til meg. Jeg er lykkelig gift med en nydelig og omsorgsfull mann med to barn. Et veldig stort problem oppsto i familien min for syv måneder siden, mellom meg og mannen min. så forferdelig at han tok saken til retten for skilsmisse. han sa at han aldri ville bo hos meg igjen og at han ikke elsket meg lenger. Så han pakket ut av huset og fikk meg og barna mine til å gå gjennom sterke smerter. Jeg prøvde alle mine midler for å få ham tilbake, etter mye tigging, men til ingen nytte, og han bekreftet at han har tatt sin avgjørelse, og at han aldri ønsket å se meg igjen. Så en kveld, da jeg kom tilbake fra jobb, møtte jeg en gammel venn av meg som spurte mannen min. Så jeg forklarte alt til henne, så hun fortalte meg at den eneste måten jeg kan få mannen min tilbake på er å besøke en tryllekunstner, for det var det hun også gjorde for å vinne tilbake elskeren sin. Så fulgte jeg rådene hennes og hun ga meg DR WALE WhatsApp-kontakt:+2347054019402. umiddelbart sendte jeg DR WALE en WhatsApp-melding og fortalte ham om alle smertene og problemene jeg står overfor. DR WALE fortalte meg at jeg ikke skulle gråte lenger, og at jeg bruker slappe av i tankene. Etter mye diskusjon med DR WALE betalte jeg for alt materiale og gjenstander som var nødvendig for å avgi trolldommen, og trolldomslederen forsikret meg om at jeg vil få mannen min tilbake om en ukes tid. For en fantastisk uttalelse!! Så han snakket med meg og fortalte meg alt jeg trengte å gjøre. Så neste uke var det så overraskende at mannen min som ikke ringte meg de siste syv månedene ringte meg for å informere meg om at han kom tilbake. Så utrolig!! Så det var slik han kom tilbake til huset med masse kjærlighet og glede, og han ba om unnskyldning for feilen og smerten han påførte meg og barna mine. Så fra den dagen var forholdet vårt nå sterkere enn hvordan det var før ved hjelp av DR WALE. Jeg vil råde deg til å kontakte DR WALE WhatsApp/Viber +2347054019402 eller e-post: drwalespellhome@gmail.com

    ReplyDelete