Sunday 19 November 2017

PEPPERKAKEHUS


For et par år siden lagde vi pepperkakehus av gamle melkekartonger. En veldig morsom og relativt enkel og rimelig oppgave.
Vi samlet inn kartonger i forkant og brukte brunt papir som vegger. Jeg lagde en mal som passet til kartongen og elevene klippet ut hver sin etter å ha tegnet over på brunt papir.
Taket er laget av papp, rester fra kopipapirkartongene. Hjørnene på kartongene passer perfekt som knekken/spissen på taket. Jeg klippet ut disse på forhånd.
Taket ble malt med hvit maling og elevene limte på knapper som takdekor.
Tips: Det er lurt å dekorere veggene før de klippes ut og limes på kartongen. Elevene prøvebrettene veggene rundt kartongen slik at de viste hvor hver vegg startet og sluttet. (for at ikke dekoren skal komme midt i et hjørne).
Bruk hvite/lyse blyanter til å tegne dører og vinduer. Dekorer med paljetter, knapper, småklipp, eller evt. ordentlig nonstop.
For ekstra julestemning er det morsomt å dekorere klasseromsdøren før jul. Her er noen eksempler fra de tre siste årene i min klasse.
Lykke til og ha en fin adventstid på skolen.
Elin













                                             2015

2016






2017


Årets juledør 2017
2B





P.S:
Jeg pleier å lage/bake en liten hilsen til elevene mine til jul. Veldig enkle å lage. Jeg kjøper deig på IKEA. Grillspydpinner får man i vanlig matbutikk. Jeg pakker inn en pepperkake i cellofan til hver elev. 


No comments:

Post a Comment