Tuesday 10 April 2018


Mestringsmerker for økt motivasjon hos elevene.

Etter høstferien innførte jeg en ny ordning i klassen vår, mestringsmerker for elevene. Merker som jeg laminerer og gir ut til elever som viser gode holdninger, god orden, arbeidsro og er gode eksempler for medelever. 
Mestringsmerker er en slags premiering i sosial kompetanse, annerkjennelse av den gode holdningen til eleven. Ideen fikk jeg opprinnelig fra lærere i USA, der kalles det «bragtags» og flere viser til gode resultater i klassen etter de har innført systemet. 
I min egen klasse er det veldig populært hos elevene og de er veldig stolte når de viser de frem til sine foreldre på utviklingssamtaler. 
Jeg har laget mange ulike varianter som går på ulike kompetanser og jeg er nøye på at alle får merker i en eller annen form. Elevene har alle forskjellige styrker som jeg lett kan fremheve med mestrings/ordensmerker.
I Norge er det ikke så utbredt enda, men jeg fant ut at fikk kjøpt noen fra Teaching Funtastic og Eirin, som for øvrig har lagt ut en veldig fin og informativ video om hvordan hun bruker det på sin skole.
Jeg ble inspirert til å lage mine egne, noe alle som liker å jobbe kreativt digitalt, også kan gjøre. Jeg bruker PowerPoint som arbeidsverktøy og har i løpet av dette året produsert mange ulike varianter.
Størrelsen på mine merker er 7 cm x 4,94 cm. Jeg stiller inn formatet på A4 og jeg får plass til 18 merker på hvert lysark i PP.
Jeg starter med å sette inn en rektangelfigur og leker meg med rammer, farger, skrifttyper, figurer og objekter. Deretter grupperer jeg alle elementene og kopierer. Jeg grupperer tre, seks, tolv og til slutt til atten. Til slutt dobbeltsjekker jeg at det totale bildet og justerer at det dekker hele lysarket. Det skal måle 29,7 cm x 21cm.
Mange av merkene har mye farge, og ikke alltid like lett hvis man ikke har tilgang på fargeskriver, men jeg lager også noen i svart/hvitt som jeg printer ut på farget papir. Begge deler funker like fint.
Hvis du ikke vil lage egne, kan du kjøpe noen på TPT-Kunst-skaplig Talt.
Anbefaler også å sjekke ut Teaching Funtastic sine. Hun har laget mange og flere varierte kategorier. 
Her er noen av  mine eksempler. Flere kan du se på Instagram.
 Gullblyanten kan du laste ned gratis.







1 comment:

  1. Så mange flotte mestringsmerker! Lurer på hvor elevene dine oppbevarer de merkene de har fått?

    ReplyDelete