Saturday, 26 August 2017

Alle kan tegne en prikk!


Som lærer hører man stadig: ”Jeg kan ikke tegne!” eller ”Jeg får det ikke til!” osv. når elevene skal starte på en ny tegneoppgave. Det store hvite arket kan virke skremmende for mange elever.


Boken ”The Dot” av Peter Reynolds handler nettopp om dette. Læreren til den lille jenta, Vasti forsøker å overbevise at hun er flink og forsøker å inspirere henne til å tegne. Hun får det ikke til. Men læreren ser noe i den sorte lille prikken Vasti til slutt får ned på papiret.
En søt liten bok som var utgangspunktet for vår oppgave: at alle kan tegne en prikk! Vår prikk ble riktignok en stor prikk, mer som en sirkel som elevene fikk dekorere som de ville. En fri oppgave til å eksperimentere med former og egne farger. Vi gjorde den i 2. klasse, men oppgaven kan gjøres mer avansert med litt eldre elever også. Jeg var svært nøye med at fargelegging skulle være tett og nøye utført. En liten tålmodighetsprøve for noen. Her er det også muligheter for å få inn litt matematikkbegreper: sirkel, dele, brøk, kvart, kvadrat osv.


Vi klippet "sirkelprikken" vår i fire deler og satte de sammen med tre andre elevers ulike sirkelprikker. Resultatet ble noen flotte fargesprakende puslespillsirkler. Vi limte på sort papp som bakgrunn. 

Dette er en enkel og dekorativ oppgave som tar et par timer.

Lykke til
Elin


Kompetansemål:
2.trinn:
- eksperimentere med form og farge
4.trinn:
- eksperimentere med enkle geometriske former i konstruksjon og som dekorative formelementer

Vi fargelegde også den delen utenfor sirkelen, slik at når vi skulle klippe, klippet vi ut fire kvadrater.