Mønstret
landskap.
Kompetansemål: -benytte overlapping i arbeid
med tegning og maling
Dette er en enkel oppgave hvor
elevene jobber med mønsteroppbygging som virkemiddel for å få frem en slags
perspektivisk virkning i et landskap.
Vi jobbet med begreper som
overlapping, mønster, komposisjon, forgrunn og bakgrunn.
Elevene tegner først hele tegningen sin med blyant, deretter fargelegger de mønstrene med farger/tusjer etter ønske og
til slutt streker de over hovedformene med svart tusj.
Den viktigste regelen vi hadde, var
at tilstøtende former skulle ha ulikt mønster og farge for å få frem
kontrastene mellom de ulike formelementene. De valgte selv mønstertyper.
Til slutt gav vi bildene knallgule
rammer som gav et friskt resultat. Passer fint nå om våren og i påsketider. Oppgaven kan brukes på de fleste trinn. Legg
lista der det passer. Lag kriterielister om nødvendig. Jeg har gjort denne
oppgaven med 4. og 5. trinn.
Lykke til
Elin